onsdag 17 juli 2013

Minnen i svartvitt

Idag var vi en sväng hos den gamle morbrorn. Min kära lilla morbror Lasse..han fyller 86 i dag men det skulle minsann inte firas eftersom han inte var på det humöret. Han lyckades få av hälsenan  tidigt i våras o det är fortfarande inte bra. Han tycker hela sommaren är förstörd o är rätt frustrerad över att trädgården förfaller. Huset o trädgården har min morfar byggt o planerat o var i min barndom ett pedantskött ställe. Jag fick vara med morfar i allt, från tidiga morgnar ute i trädgården, ingenting var för omöjligt eller ens för svårt för en nyfiken lintott. På det sättet lärde jag mig lite av vart om  trädgård, snickeri o av mormor var det hushåll med bakning som roligaste sysselsättning.
Min morbror är inte så mycket för kantklippning o polinering utan rev raskt upp alla rosor o perennrabatter. Fruktträden har försvunnit ett efter ett, mina äpplefavoriter Transparent Blanche o Viktoriaplommonen var en stor förlust.. Nej- morötter, palsternackor o mer stadiga grönsaker..inte så mycket lull lull för Lasse inte. Nu tar krondillen o tistlarna över o grusgångarna är fulla av ogräs..Lite sorgligt men tidens gång på alla sätt. Frågan är hur länge han klarar av att bo där alls.
Idag fick vi fram gamla foton igen. Det har alltid varit en favoritsysselsättning hos oss o det finns mängder att kika på o prata om. Nedan är min snygga mamma o min moster, någon slags semesterbild kanske. Vart den är tagen minns inte morbror men någonstans längst Bohuskusten är en ganska enkel gissning. På kläderna kunde det lika gärna varit ett foto taget idag =)

Nästa foto är en liten "Maja", något att äta i handen o med full fart..










2 kommentarer: