fredag 26 februari 2016

Tumme upp ...

...eller ned egentligen. Igår la jag en dag på tum-doktor och därefter röntgen. Det blev ett supersnabbt besök hos ortopeden- i särklass de snabbast spenderade 300 kr hittills inom sjukvården= 6 min. I gengäld ingick en lång stund på röntgen istället.
På de få minuterna lyckades han tycka till om 3! operationer. Två i vänster hand och en i höger. Hittills har jag gjort två i höger och en i vänster. Två för trånga karpaltunnlar (otroligt vanligt) och en för tumbasartros. Den senare var 2012 och nu ville man se hur långt artrosen gått i andra handen. Därav röntgen nu. Så...den biten återstår att se. I höger gjorde man en senplastik= tog bort ett ben, drog ned en sena från armen för att stadga upp. Det har funkat rätt bra, kroppen är otrolig, den lär sig snabbt. Man tar andra grepp med högerhanden för att avlasta, för att man inte kan greppa som vanligt.
Nåväl..nu fanns både ett triggerfinger (som fastnar o måste  liksom "knäppas loss vilket ibland gör ont) kan opereras och sedan något som kallas vikingasjukan, en bindvävssjukdom som KAN orsaka fingrarna fastnar uppåt mot handflatan..Det är ärftligt och frågan är om inte pappa hade det. Operationen sist kan ha påskyndat den utvecklingen. Skönt nog är det inte så svårt att åtgärda det, det finns injektioner och i värsta fall operation.
Efter dessa tre bekymmer sa jag stopp! Nu tar vi en sak i taget tack! Så...nytt besök skall bokas för att se resultat av röntgenbilder o sedan ett ev. besök hos handkirurg. Jag väljer att tänka så.. Det är mer än nog för nu.



Nu har mina tre lediga dagar snart passerats och helgen som kommer tillbringas på jobbet..jag o mina tummar =) skall hänga i ett tag till..






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar