onsdag 13 juni 2012

Genom Skåne i ett huj

Så är vi då hemma igen. Det gör susen att få komma ut o vädra sig lite emellanåt! Vi började med det numera obligatoriska stoppet för kaffe o kardemummabulle på Solhaga Stenugnsbageri i lilla Slöinge. Otroligt imponerad är jag av att man kan, om man vill o orkar, blåsa liv i en liten ort. Det går en stadig ström till detta lilla bageri utav sugna kunder. Bröd, bullar, bakverk mm finns här att njuta av, antingen på plats eller ta med hem. Rekommenderas utav mitt fulla hjärta! Sara som driver stället har också en blogg där hon delar med sig av recept, tips om bakning samt berättar historien bakom Solhaga Stenungsbageri.


Nöjda, mätta o glada åkte vi vidare mot Helsingborg där vi tog in på Hotell Mollberg, vi tog en promenad runt staden, åt på ett litet mysigt ställe:

Olssons skafferi

Sedan hamnade vi i hotellbaren där det bjöds upp till någon slags club-afton. Riktigt trevligt! Oj vilket drag jämfört med annars rätt stillsamma kvällar i hotellbarer. Givetvis så fick det bli något gott att dricka:


White Lady (Gin, cointreau, limejuice)

NoaNoa i staden hade dessutom halva priset på allt i butiken så ett par fina skor fick följa med mig därifrån. Dagen efter tog vi oss via färjor till Helsingborg o vidare Rödby-Puttgarten, slutmålet var den flytetyget med alla flaskorna. Nu skall man ju inte göra reklam för alkohol så det räcker att skriva att jag blir så förvirrad av att komma in där..mycket folk, mååånga flaskor o himmel vad det handlas! Visst, vi fick med oss det vi hade tänkt o bra är det. Vi kommer att behöva det senare i augusti efter flytten. En ny favoritparfym inhandlades också i taxfree..Daisy från Marc Jacobs




Tillbakavägen gick över bron mot Malmö i stället o väl framme där hamnade vi på Hotell Mäster Johan. Rar personal, stort fint rum med gammalt plankgolv, antika möbler, middag i närheten av Lilla Torg, på La Roche (tips i Att vara någons fru´s blogg- tack!) o en fantastisk frukost på "mitt" fina porslin Ostindiska gjorde återigen Malmö till favoritstaden. Promenerade gjorde vi ju också runt i den gamla delen. Fotade hus jag gärna bott i också så klart =)



 Tredje dagen for vi mot Simrishamn, gjorde stopp på Glimmingehus, den medeltida borgen där vi fick exclusive guidning, bara jag o mannen av en söt guide som berättade så engagerat om Glimmingehus, dess grundare o livet på borgen. Jag är ju historienörd o älskar att grotta ned mig i sånt här, mannen inte fullt så intresserad men han rycktes med av historien också.


Efter det kulturella avbrottet for vi vidare mot Simrishamn där vi hade bokat ett rum på 
Apotekarn´s B&B,eller som de uttrycker det själv: Medelhavet mitt i Skåne..


Utöver alla växter som olivträd, hortenisor, kryddväxter mm finns här också en butik med keramik från Marocko o ett stort rosa fat fick jag med mig härifrån


Efter ett par sköna dagar tog vi oss sedan sakta tillbaka hemåt. Lite tjuvstart på sommaren o semestern gör att vi orkar lite till innan det blir ledigt på riktigt.








4 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa ni har varit på, så många vackra bilder!
    Fin blogg!
    /Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det behövde jag...det behövde jag;) Stort tack för din kommentar , nu tittar jag till dig!

      Radera
  2. Vackert fat! Har en skål med samma mönster, fast i grått. Är löjligt förtjust i marockansk keramik och till min stora glädje ska min marockanska kollega köpa hem lite till mig när hon är där i sommar. Jippi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu blir jag nästan lite avis...egen import av Marocko keramik! Det förstår jag att du säger jippi!

      Radera