fredag 11 maj 2012

Thailand

Det allra första inlägget får handla om resan med stort R som vi gjorde i år. Maken fyllde femtio år och hade kavat förklarat redan för många år sedan att han tänkte minsann åka bort..Nåväl, han fick ju så klart bestämma över hur han ville fira sin födelsedag. Resan beställdes långt, långt i förväg- närmare bestämt nästan ett år i förväg. I mitten på februari lämnade vi Sverige för lite drygt fyra veckor i Thailands sol. Våra goa kompisar hade bestämt sig för att göra samma sak och vi hade gjort upp om att träffas på vägen. Vi styrde vår resa mot Hua Hin där vi hyrde en lägenhet i en vecka. Staden ligger vid en långsträckt strand och utgör en samlingsplats för många skandinaver. Mitt i det thailändska hördes många röster på svenska, danska och norska. Vi bodde som sagt i en lägenhet och hade tillgång till en moppe som vi använde flitigt för att ta oss runt både i och utanför staden och till olika stränder runtomkring. Vi träffade många trevliga människor i Hua Hin men efter en vecka längtade vi efter en lugnare miljö.

Vi tog oss tillbaka till Bangkok för att flyga ned mot Krabiområdet. Här hade vi förbokat ett litet hotell ute i "ingenstans". Till skillnad från Hua Hin var det folkglest, lång lång strand med få turister, en och annan fiskare som glatt vinkade till de där två som promenerade fram  och tillbaka längs stranden. Glada mopedpojkar som ropade Hello så fort de såg oss. På ett par dagar tog vi oss genom menyn på det lilla hotellet The Sea House Beach resort. Här var det total avkoppling i ordets rätta bemärkelse.

Efter ett par dagar här vid stranden Had Yao hämtade vi upp dottern på Krabi flygplats för att sedan ta oss ned mot Pak Meng Pier där vi skulle ta en longtailbåt ut mot ön Koh Ngai. 45 min puttputt ut mot denna lilla paradisö. Våra kompisar hade redan anlänt och tog emot oss på stranden nedanför vårt hotell Cliff Beach Resort. Ah, vilket ställe, på ön gick livet i stilla mak och vi drog ned på takten ytterligare. Dagarna förlöpte ung. på samma sätt. Frukost, promenad i vattenbrynet bor mot favoritstället, mycket bad, läsning, lunch i något av de ställen som låg på stranden, mera bad o så middag på hotellets uterestaurang på kvällen. Nu var vi ju 9 personer istället för 2 eller 3. Family 1= small, perfect and Family 2= oh too big! Båtutflykter till Koh Mook och snorkelställen, firande av en femtioåring var trevliga inslag i dagarna här. Jag hade gladeligen tillbringat ännu längre tid här.

Family 1 drog sedan vidare mot Ao Nang dit vi också skulle anlända ett par dagar senare. Här fanns många butiker, barer och mycket folk..Skoj med liv och rörelse igen efter ett par stillsamma veckor men rätt likt andra turistställen. Här bodde vi på Tipa resort och senare på L resort. Det bästa med Ao Nang var att man hade tillgång till alla små fina öar utanför kusten: Poda Railey beach, Phi Phi, Chicken Island mfl. Gemensamt för alla dessa ställen var att bästa tiderna för att njuta av allt vackert var att vara ute tidigt eller sent. mitt på dagen är det mycket folk...överallt!

Många lata dagar blev det här med men det var ju liksom själva tanken med vår långsemester. Dottern for hem igen efter två veckor med oss. Vi skildes från våra kompisar som också de skickade hem ett par barn =) Jag och maken åkte till sist upp mot Bangkok för att shoppa loss de sista dagarna. Mycket god mat och dryck blev det överallt och nu efter hemkomsten lär det bli kämpa med den där volangen som dykt upp någonstans i midjehöjd..